مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20888 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در جامعه امروزي اگر بخواهيم به طور كامل افتاده باشيم و هيچ غرور و تكبري نداشته باشيم مشكلات اخلاقي و شخصيتي روبرو ميشويم؟ آيا چنين سؤالي درست است يا نه؟

اصل تواضع و فروتني يكي از صفات برجستة مؤمنان و جزء ارزشهاي اخلاقي و اسلامي است; ولي در برابر هر شخصي و يا در هر مكاني به طور مطلق تواضع و فروتني درست نيست و در آيات و روايات اسلامي نيز موضع و جايگاه تواضع و فروتني مشخص شده است.

تواضع در برابر مؤمنان و افراد نيكوكار از صفتهاي شخص نيكوكار است و خداوند متعال نيز به پيامبراكرم9 ميفرمايد: لاَتَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَيَ مَا مَتَّعْنَا بِهِيَّ أَزْوَ َجًا مِّنْهُمْ وَ لاَتَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ ;(حجر،88) و بال ]عطوفت[ خود را براي مؤمنان فرود آر. ولي در مقابل افراد متكبر، فاخر، ظالم و كسي كه معصيت كار و تجاوز گر است لزومي ندارد انسان از خود تواضع و كرنش نشان دهد و اگر كسي چنين كاري كند ممكن است تواضع او سرچشمه در ترس و توجيه تراشي داشته باشد.

پيامبرگرامي9 به ابوذر فرمود: هر كس بميرد و در دلش ذرهاي تكبر باشد، بوي بهشت را استشمام نميكند مگر اين كه پيشتر توبه كند. عرض كرد: اي رسول خدا! من زيبايي را دوست دارم بند تازيانهام و كفشم زيبا باشد آيا اين تكبر و خودپسندي ا ست؟ فرمود: دلت را چگونه يافتي؟ عرض كرد: آشنا به حق و آرام گرفته به او. فرمود:: پس اين حالت كبر نيست، بلكه كبر آن است كه حق را فروگذاري و به ناحق روي آوري و به مردم با اين ديد نگاه كني كه هيچ كس آبرويش چون آبروي تو و خونش چون خون تو نيست.

امام صادق7 ميفرمايد: تكبر اين است كه مردم را تحقير كني و حق را خوار شماري. پيامبراكرم9 مي فرمايد: منفورترين مردمان شخص متكبر است.(ر.ك: ميزان الحكمة، محمد محمدي ري شهري، ترجمه: حميدرضا شيخي، ج 11، ص 5079 ـ 5097، انتشارات دار الحديث، قم.)

بنابراين، تواضع حد وحدودي دارد، ساده رفتار كردن، يااستفاده نكردن از امكانات و يا شركت نكردن در مجالس و قبول نكردن مسئوليتهاي اجتماعي و... تواضع نيست.

امام رضا7 در پاسخ اين سئوال كه فروتني چيست؟ ميفرمايد: با مردم آن گونه رفتار كني كه دوست داري مانند آن با تو رفتار كنند.

پس تواضع در مقابل متكبران و در برابر ظلم، گناه و معصيت و... درست نيست.(براي آگاهي بيشتر: ر.ك: ميزان الحكمة، همان، ج 14، ص 6847 ـ 6859.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.